Czarnoksiężnicy to najbardziej ofensywna klasa w grze; wystarczy spojrzeć na ich atrybuty: 30% na Atak i 45% na Siłę czarów oznacza, że zarówno ciosy jednostek, jak i czary bohatera będą bardzo niszczycielskie. Tendencje te znakomicie wspierają umiejętności: 15% na Atak i Magię zniszczenia, 10% na Talent magiczny i 8% na Szczęście pozwalają stworzyć bohatera nie do zatrzymania, tym bardziej, że Zniewalająca magia umożliwia ominięcie części odporności na magię wroga. Ostatecznie, jest to jedna z lepszych i bardziej wszechstronnych klas w grze, której mizerne (2%) szanse na Dowodzenie i Obronę powinny przeszkadzać tylko nieznacznie.
Atrybuty: Atak 1 (30%), Obrona 0 (10%), Siła czarów 3 (45%), Wiedza 1 (15%).
Nauka talentów:
- 15%: Atak, Magia zniszczenia.
- 10%: Magia przywołania, Talent magiczny, Zniewalająca magia.
- 8%: Logistyka, Machiny wojenne, Oświecenie, Szczęście.
- 2%: Dowodzenie, Magia mroku, Magia światła, Obrona.
Armia: 7-10 Zwiadowców, 3 Krwawe dziewice, 0-2 Minotaury.
- Kythra: 3 x 3-4 Minotaury.
- Vayshan: 3 x 7-10 Zwiadowców.
- Yrwanna: 3 x 3 Krwawe dziewice.
Imię | Specjalizacja | Umiejętności | Czary/Machiny |
---|---|---|---|
Eruina | Wiedźmy cienia i Matrony cienia mają 10% + 2% * poziom szans na dodatkowy strzał w cel nieobszarowego czaru zadającego obrażenia rzuconego przez bohatera. | Zniewalająca magia, Atak, Magia zniszczenia | Błyskawica, Wóz z amunicją |
Kythra | +1/2 * poziom do ataku i obrony Minotaurów, Minotaurów strażników i Minotaurów nadzorców. | Zniewalająca magia, Dowodzenie, Finanse | Lodowy promień |
Lethos | Szansa 10% + 2% * poziom na rzucenie czaru Rozkład na każdy oddział przeciwnika na początku bitwy. | Zniewalająca magia, Magia mroku. | Rozkład |
Sorgal | Obrażenia jaszczurzego ukąszenia Posępnych jeźdźców i Czarnych jeźdźców są zwiększone o 10% + 1/2% * poziom. | Zniewalająca magia, Atak, Szał bitewny | Przyspieszenie |
Sinitar | Wzmocnione zaklęcia kosztują o 5% + 1% * poziom mniej punktów many. | Zniewalająca magia, Wzmocnione zaklęcia, Magia zniszczenia | Starożytna strzała |
Vayshan | +1/2 * poziom do ataku i obrony Zwiadowców, Zabójców i Prześladowców. | Zniewalająca magia, Szczęście, Szczęście żołnierza | Ognista pułapka |
Yrbeth | Mroczny rytuał zapewnia dodatkowe 2 * poziom punkty many. | Zniewalająca magia, Mroczny rytuał, Magia mroku | Starożytna strzała |
Yrwanna | +1/2 * poziom do ataku i obrony Krwawych dziewic, Krwawych furii i Krwawych sióstr. | Zniewalająca magia, Oświecenie, Inteligencja | Spowolnienie |
Kogo wybrać?
Opisując Czarnoksiężników, zacznijmy od tych specjalizujących się w zdolnościach rasowych. Dla Sinitara tą najważniejszą są Wzmocnione zaklęcia, które rzuca on po zmniejszonych kosztach – to świetna specjalizacja, a zaczynanie z Magią zniszczenia sprawia, że już od początku możemy opierać swoją taktykę właśnie na czarach. Dużo gorsze wrażenie sprawia Yrbeth skupiająca się na Mrocznym rytuale – nie dość, że sama zdolność jest problematyczna (sam nie użyłem jej nigdy), to jeszcze na starcie dysponuje ona Magią mroku – to pozostałość po becie, w której była to druga sfera magii Lochu, ale że obecnie nią nie jest, to nie ma co jej rozwijać. Wyjątkiem od tej zasady jest Lethos – jego specjalizacja jest tak potężna, że ani startowa Magia mroku, ani brak drugiej początkowej biegłości nie stanowią tutaj problemu, a jednocześnie wcale nieźle balansują tego herosa.
Przechodząc powoli do bohaterów dowódców, gdzieś na styku tych dwóch grup mamy Eruinę. Jak widać w powyższej tabeli, mimo że specjalizacja tej bohaterki jest powiązana z Wiedźmami Cienia, to jednak to one wspierają ją, a nie na odwrót. Chociaż dodatkowy strzał w cel naszego zaklęcia na papierze wygląda znakomicie, to jednak wspomnianą specjalizację znacznie osłabia fakt, że nie działa ona z czarami obszarowymi, a i na Wiedźmy w armii trochę poczekamy.
Wśród typowych herosów-dowódców wyróżnia się Sorgal, który zamiast zwiększać atak i obronę Jeźdźców wzmacnia ich zdolność Jaszczurzego ukąszenia. Byłoby to całkiem spoko, gdyby nie fakt, że posiadają ją tylko jednostki ulepszone, a do nich trochę czasu nam zejdzie. Lepiej więc zainteresować się pozostałymi specjalistami w jednostkach. Zarówno Vayshan, jak i Yrbeth są naprawdę nieźli, chociaż ten pierwszy ma sporo problemów na początku z racji słabego zaklęcia i zupełnie dlań nieprzydatnego Szczęścia żołnierza. Ostatnią heroską tej frakcji jest Kythra, która, chociaż niepozorna, jest bohaterką niezwykle ciekawą poprzez fakt, że zaczyna z trudnym do zdobycia dla Czarnoksiężnika Dowodzeniem – warto zatrudnić ją jako pomocnicę głównej postaci i jak najszybciej nauczyć Werbunku, który jest po prostu idealnym talentem dla Lochu.
Polecam: Lethos, Yrwanna, Sinitar. Odradzam: Yrbeth.
Jak rozwijać?
W przeciwieństwie do pozostałych klas, dla których zdolność ostateczna była co najwyżej jedną z opcji lub po prostu ciekawostką, w przypadku Czarnoksiężnika Gniew żywiołów powinien być głównym celem jego rozwoju. Jest on nie tylko potężny, ale i wymaga samych przydatnych biegłości: Magii zniszczenia z potrójnym Mistrzem (błyskawic, lodu i ognia), Szczęścia ze Szczęściem wojownika i Talentu magicznego z Kapryśna maną i Tajemną doskonałością – większość z tych zdolności doradzałbym tak czy owak.
Co jednak z tymi, którym Gniew żywiołów nie pasuje lub są nim po prostu znudzeni? Można się np. oprzeć na Magii przywołania, Ataku (koniecznie z Taktyką i Mocą prędkości) lub Machinach wojennych i wykorzystać przede wszystkim wysoki atrybut Ataku, a nie Siły czarów opisywanej klasy. Przyda się także Oświecenie lub Logistyka, ale to dotyczy zarówno opisywanej opcji rozwoju, jak i tej opartej na zdolności ostatecznej.
Przykładowy build – Żywiołowy Niszczyciel:
- Zniewalająca magia, Mroczny rytuał, Podstawowe widzenie, Wzmocnione zaklęcia, Gniew żywiołów.
- Magia zniszczenia, Mistrz błyskawic, Mistrz lodu, Mistrz ognia.
- Talent magiczny, Regeneracja many, Kapryśna mana, Tajemna doskonałość.
- Szczęście, Odporność na magię, Szczęście żołnierza, Szczęście wojownika.
Opinie