Pokłady


Gry komputerowe

Gry towarzyskie

Kultura


TESGIR
Najlepsze miejsce
dla fanów fantastyki

T E S G I R
N a j l e p s z e m i e j s c e d l a f a n ó w f a n t a s t y k i

[ME] Klasy


Dodał dnia 03.07.2016 do Mass Effect. Brak komentarzy.

W “Mass Effect” mamy do dyspozycji sześć klas. Trzy z nich to profesje “czyste”, koncentrujące się na jednej dziedzinie (walce, technologii lub biotyce), a pozostałe trzy – “hybrydowe”, łączące umiejętności z dwóch różnych dziedzin. Mimo że każda z nich ma jakieś zalety, możemy wybrać tylko jedną, a ten poradnik powinien pomóc zarówno w tym, jak i w grze wybraną profesją. Zapraszam.

Uwaga! W sekcji “Rozwój” nigdy nie wspominam o umiejętnościach perswazyjnych, klasowych i Szkoleniu Widma. Biegłości te powinna rozwijać każda postać: Urok/Zastraszanie (wybierz jedno) jak najszybciej, klasową tak mniej więcej od chwili zdobycia specjalizacji i Szkolenie Widma mniej więcej wtedy, gdy zaczniemy zdobywać jeden punkt biegłości na poziom.


Żołnierz – specjalista bojowy

Charakterystyka

Jako specjalista bojowy, żołnierz ma największy wybór broni w grze – może się szkolić w każdej z nich – a także jest najbardziej wytrzymały, a to dzięki ciężkiemu pancerzowi i olbrzymiej liczbie punktów życia (plus możliwości ich regeneracji). Płaci za to jednak brakiem jakichkolwiek zdolności biotycznych i technologicznych (za wyjątkiem Pierwszej pomocy), przez co gra nim bywa po prostu nudna i pozbawiona finezji, stąd polecam ją wyłącznie kompletnym żółtodziobom (lub też fanatykom karabinów szturmowych).

Rozwój

Żołnierz powinien utrzymywać równowagę pomiędzy swoim rozwojem defensywnym i ofensywnym. W pierwszym obszarze zaczynamy od rozwoju Pancerza bojowego do chwili, gdy będziemy mogli używać ciężkich zbroi, a potem przerzucamy się na Zdrowie – zdolność niewrażliwość, którą daje ten talent jest wprost kapitalna. Jeśli chodzi o o broń, to początkowo Karabiny szturmowe są bardzo słabe, stąd o wiele lepiej zacząć od Strzelb; po ich wymaksowaniu można albo zacząć i ukończyć szkolenie w szturmówkach, albo tylko zacząć i kolejne punkty przeznaczać już na Karabiny snajperskie.

Taktyka

Taktyka gry żołnierzem nie jest trudna – wystarczy stać i strzelać, co jakiś czas używając mocy powiązanych z używaną bronią. Początkowo warto to robić zza osłony, ale po wymaksowaniu niewrażliwości i ulepszeniu jej specjalizacją staje się to zbędne – i tak będziemy praktycznie nieśmiertelni. Doświadczony żołnierz, wyszkolony w użyciu różnego typu oręża powinien dbać, by używać giwery odpowiedniej do odległości od przeciwnika: snajperki dla celów bardzo dalekich, szturmówki dla tych na średnim dystansie i strzelby dla najbardziej zbliżonych.

Drużyna

Żołnierz potrzebuje towarzyszy posiadających zdolności biotyczne i technologiczne. W tych pierwszych najlepiej sprawdzi się Liara (wcześniej Kaidan), w drugim, w zależności od stylu gry, Tali, Kaidan (najlepszy moim zdaniem wybór, bo ma też biotykę i leczenie) lub Garrus (najsłabszy w technice – stąd trza zdobyć kilkanaście poziomów zanim będzie wystarczająco kompetentny – ale zdecydowanie najlepszy w walce).


Inżynier – specjalista technologiczny

Charakterystyka

Jako specjalista technologiczny, inżynier sprawdza się przede wszystkim w walce z syntetykami – jego zdolności zadają im wysokie obrażenia lub też ograniczają ich w inny sposób, a chociaż większość z nich działa także na organików, ich efekty nie są wtedy tak spektakularne. Jeśli dodamy do tego fakt, że klasa ta jako jedyna w grze nie ma żadnej mocy defensywnej (niewrażliwości lub bariery), będziemy musieli dojść do wniosku, że jest ona zdecydowanie najtrudniejsza w prowadzeniu, stąd powinni się na to zdecydować jedynie zaawansowani gracze.

Rozwój

Najważniejszymi umiejętnościami inżyniera (tak jak każdego technika) są Deszyfracja i Elektronika – dają one najlepsze moce (sabotaż przegrzewa bronie wrogów, a przeciążenie niszczy ich tarcze) oraz pozwalają otwierać zamknięte schowki (plus Elektronika dodatkowo zwiększa tarcze, co dla delikatnego inżyniera jest ekstremalnie ważne). Po “wydziewiątkowaniu” (wyżej się nie opłaca, bo daje tylko pomniejsze premie) tych biegłości przed inżynierem stoją otworem trzy drogi: 1) rozwój Redukcji i Hakowania, co zamieni go w technika idealnego; 2) rozwój Pistoletów i Pancerza podstawowego, co zwiększy jego wszechstronność; 3) rozwój Pierwszej pomocy i Medycyny, co pozwala mu zwiększyć zdolności leczenia – moją ulubioną opcją jest 2., z kolei 3. daje z całą pewnością najmniejsze korzyści.

Taktyka

Podczas walki inżynier powinien raczej trzymać się z tyłu i atakować przeciwników mocami, zamiast pchać się do pierwszego szeregu. Warto zauważyć, że zdecydowana większość z jego zdolności jest obszarowa, stąd trzeba wybierać na swój cel jak największe grupy przeciwników. Z racji tego, że inżynier nie ma zbyt wielkiego potencjału raniącego, dobrze zaprzyjaźnić się z granatami i uczynić je istotnym elementem swojej taktyki.

Drużyna

Znakomitym wsparciem dla inżyniera będzie Liara, która doda do drużyny swoje kapitalne zdolności biotyczne. Drugim towarzyszem tej klasy powinna być któraś z postaci bojowych: preferuję Wrexa (najbardziej wytrzymały), aczkolwiek Ashley i Garrus także się nadadzą.


Adept – specjalista biotyczny

Charakterystyka

Jako specjalista biotyczny, adept posiada zdecydowanie największy potencjał kontrolny w grze. Jego moce pozwalają mu przewracać przeciwników, unosić ich w powietrze lub unieruchamiać – wszystko to czyni ich łatwym celem, nawet jeśli nie zadaje wielu punktów obrażeń. Mimo że sam raczej nie gram tą klasą, bardzo ją polecam, gdyż istotnie jest powerna.

Rozwój

Dwoma najważniejszymi talentami Adepta są Podniesienie i Osobliwość – oba umożliwiają uniesienie w powietrze wielu przeciwników, co czyni ich zupełnie niezdolnymi do walki. Żeby jednak odblokować te zdolności, najpierw trzeba odpowiednio wyszkolić się w całkiem przydanym Rzucie i raczej kiepskim Odkształceniu, tak więc początkowo to one będą naszymi głównymi narzędziami walki. Idealnym wsparciem dla tych mocy jest Bariera. Dalszy rozwój zależy od tego, na którą specjalizację się zdecydujesz: Bastion (lepsza opcja) ulepsza Zastój, warto więc wtedy zainwestować we właśnie tę moc, z kolei przy wspierającym podniesienie Nemesis lepszą opcją jest rozwinięcie się także w dziedzinie Pancerza podstawowego i Pistoletów.

Taktyka

Podobnie jak inżynier, tak i adept powinien trzymać się raczej z tyłu, gdzie nieniepokojony będzie mógł używać swoich mocy. Gdy już wszyscy przeciwnicy będą fruwać, toczyć się po podłodze czy też jęczeć z odkształcającego bólu, przyjdzie czas na ostrzał pistoletem, ale to raczej hobbistycznie i dla zabicia czasu niż w celu prawdziwego wsparcia reszty ekipy.

Drużyna

Adept potrzebuje przede wszystkim technika, ale czy będzie to Tali, Kaidan czy Garrus ma drugorzędne znaczenie (aczkolwiek ten ostatni staje się samowystarczalny w tym zakresie dopiero po kilkunastu poziomach). Drugi członek drużyny powinien z kolei być wojownikiem: jak przy inżynierze polecam Wrexa, ale Ashley i Garrus także nie będą złym wyborem.


Szpieg – hybryda bojowo-technologiczna

Charakterystyka

Szpieg łączy w sobie umiejętności żołnierza i inżyniera. Od tego drugiego czerpie podstawowe zdolności techniczne (poza Deszyfracją i Elektroniką także Pierwszą pomoc i Redukcję), z kolei po pierwszym odziedziczył Pistolety, Karabiny snajperskie, Pancerz taktyczny i Zdrowie. Czyni go to wszechstronną klasą dobrze radzącą sobie w wielu zadaniach i sprawia, że jak ktoś chce grać technikiem, powinien zdecydować się właśnie na niego.

Rozwój

Przed zaplanowaniem rozwoju szpieg powinien się zastanowić, czy będzie jedynym technikiem w grupie, czy też będzie korzystał ze wsparcia Kaidana lub Garrusa; w drugim wypadku wystarczy, że zacznie od rozwijania Elektroniki, Deszyfrację pozostawiając koledze, jednak w pierwszym musi rozwijać obie te biegłości. Po ich “wydziewiątkowaniu” (później się nie opłaca, bo daje to tylko pomniejsze premie) przyjdzie czas na kolejną decyzję: czy rozwinąć ofensywne, czy też defensywne zdolności bojowe – druga opcja jest bezpieczniejsza, ale pierwsza po prostu przyjemniejsza. Niezależnie od tego, które ścieżki na tych rozwidleniach wybierze, będzie dobrze przygotowany do czekających go wyzwań.

Taktyka

Taktyka szpiega w dużej mierze zależy od wybranej opcji rozwoju. Generalnie, powinien (zwłaszcza na początku gry) trzymać się z tyłu i atakować wroga technologią i karabinami snajperskimi. Kiedy jednak rozwinie już Zdrowie i niewrażliwość, może spokojnie stanąć w pierwszym szeregu, chociaż będzie musiał wtedy porzucić snajperki na korzyść pistoletów (co jednak i tak często jest koniecznością, zwłaszcza wewnątrz budynków).

Drużyna

Drużyna szpiega, jak pisałem wyżej, jest ściśle związana z wybraną przez niego opcją rozwoju. Jeśli chce on korzystać ze wsparcia innego technika, najlepszą grupę tworzą Kaidan (pokonuje Garrusa o tyle, o ile jest półbiotykiem) i Wrex/Ashley, z kolei w wypadku skupienia na technologii tego pierwszego należy zastąpić Liarą.


Szturmowiec – hybryda biotyczno-bojowa

Charakterystyka

Łącząc zdolności żołnierza i adepta, szturmowiec jest chyba najlepszą klasą w grze, zdolną z jednej strony kontrolować duże grupy przeciwników, a z drugiej zadawać im olbrzymie obrażenia w konwencjonalny sposób. Jego jedyną wadą jest ta, że chociaż posiada niezłe talenty, to jednak są one tak ułożone, że te najlepsze nigdy nie są dostępne od początku (Strzelby wymagają Pistoletów, Pancerz taktyczny Szkolenia szturmowego, Bariera Odkształcenia, a Podniesienie – Rzutu).

Rozwój

Rozwój szturmowca, jak każdej klasy hybrydowej, jest dość skomplikowany. Osobiście widzę dla niego trzy drogi: bojową, biotyczną i mieszaną, przy czym z racji na w/w rozmieszczenie talentów na drzewko powinien trzecią odrzucić z automatu (zanim dojdzie do jako-takiej biegłości we wszystkim, miną wieki). Jeśli szturmowiec chce być przede wszystkim “żołnierzem”, powinien skupić się na Strzelbach i Pancerzu taktycznym, jeśli “adeptem” – Rzucie i Podniesieniu. Znakomitym wsparciem dla obu tych dróg będzie Bariera.

Taktyka

Początkowo gra szturmowcem znacznie różni się od tego, którą ścieżkę rozwoju wybrał. Szturmowiec-wojownik będzie dążył do zbliżenia się do przeciwnika i użycia strzelby, z kolei szturmowiec-biotyk będzie trzymać się z tyłu i używać swoich umiejętności kontrolnych. W późniejszej fazie gry będzie on mógł połączyć te taktyki i zamienić się w niepowstrzymaną maszynę do zabijania.

Drużyna

Chyba najlepszym kandydatem na członka drużyny szturmowca jest Kaidan, który zapewni mu zdolności techniczne, a jednocześnie wspomoże w biotyce. Dobre uzupełnienie stanowi Garrus, który nieco odciąży Kaidana od techniki, by ten mógł stanowić lepsze wsparcie biotyczne. W późniejszej fazie gry pierwszego z wymienionych może zastąpić Liara.


Strażnik – hybryda technologiczno-biotyczna

Charakterystyka

Strażnik jest połączeniem inżyniera i adepta i jako taki stanowi chyba najciekawszą klasę w ME. Zupełnie pozbawiony biegłości w broni i pancerzu (jako jedyny w grze), skupia się jak nikt inny na używaniu mocy i wsparciu drużyny. Jest to przez to klasa w prowadzeniu dość trudna, ale przyjemna.

Rozwój

Podobnie jak szpieg, tak i strażnik musi zdecydować, jak bardzo chce być technikiem – czy rozwijać i Deszyfrację, i Elektronikę, czy zdecydować się na jedną z nich. Druga z tych opcji jest o tyle lepsza, że pozwala mu przez całą grę używać także biotyki (Rzutu, Podniesienia i Zastoju), więc radzę wybrać właśnie ją. Strażnik może się także skupiać na leczeniu, ale tej opcji nie polecam – po prostu nie ma takiej potrzeby.

Taktyka

Strażnik, jak zapewne się domyślacie, nie jest klasą stojącą na pierwszej linii i początkowo macie racje – lepiej stać z tyłu i spokojnie używać mocy niż ryzykować życie na froncie. Kiedy jednak członek tej klasy rozwinie odpowiednio Elektronikę i Barierę, staje się bardzo odporny na ostrzał wroga i może spokojnie się do niego zbliżyć, by przyjąć na siebie ogień nieprzyjaciela i chronić w ten sposób swoich towarzyszy. Poza tym szczegółem, strażnikiem gra się podobnie jak wszystkimi innymi klasami opartymi na mocach, czyli najpierw biotyka/technologia, a dopiero później hobbistyczne prowadzenie ognia.

Drużyna

Strażnik nadspodziewanie dobrze współpracuje z posiadającym tę samą klasę Kaidanem – mogą oni podzielić pomiędzy siebie technologię i wspólnie używać biotyki; inną opcją technologicznego wsparcia jest Garrus. Jeśli wybraliśmy do grupy Kaidana, jej drugim członkiem powinni zostać Wrex lub Ashely, jeśli Garrusa, lepsza będzie Liara (chociaż także tutaj można zachować Kroganina lub żołnierkę).

Opinie


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 *