W „Dragon Age: Origins” do naszej drużyny może dołączyć do dziesięciu towarzyszy, chociaż nie wszyscy z nich pozostaną przy naszym boku do końca przygody. Ten zwój zbiera wszelkie znane mi informacje o nich. Grafiki pochodzą ze strony http://dragonagewikia.com.
Alistair | Morrigan | Mabari | Leliana | Sten | Wynne | Oghren | Zevran | Shale | Sekretny Towarzysz
Alistair

Komentarz: Alistair jest pierwszym stałym towarzyszem, którego przyłączymy do drużyny. Ze względu na swoje humorystyczne podejście do życia jest przez fanów dość lubiany, nawet jeśli czasem irytujący. Jego umiejętności walki bronią i tarczą czynią zeń znakomitego tanka, chociaż z racji przywiązania do etyki nie jest on dobrym towarzyszem dla „złych” Strażników; także jego specjalizacja nie jest zbyt przydatna. Z Alistairam można romansować (jest heteroseksualny), co polecam zwłaszcza dla Strażniczek z rodu Couslandów.
Przyłączy się: Krótko po dotarciu do Ostagaru (gdy odszukamy go na polecenie Duncana).
Rasa i klasa: Człowiek Wojownik/Templariusz
Umiejętności: Szkolenie bojowe III
Talenty:
- Zawsze: Prawe uderzenie, Wielka siła, Cios tarczą, Uderzenie tarczą, Blok tarczą, Zasłona tarczą.
Ekwipunek początkowy:
- Broń: Długi miecz strażnika
- Pancerz: Zestaw zbroi karacenowej, Tarcza templariusza
- Akcesoria: Wytarty runiczny totem
Prezenty:
- Amulet matki Alistaira (Zamek Redcliff), Tarcza Duncana (Denerim, skrytka Szarych Strażników)
- Wszelkie figurki i kamienie runiczne
Zadania:
- Arl Eamon – nie jest to quest osobisty Alistaira, ale mając go w drużynie podczas pierwszych odwiedzin w Redcliff dowiemy się o nim bardzo ciekawych rzeczy.
- Rodzina Alistaira – aktywowany po poznaniu prawdy o jego pochodzeniu. Podczas jego trwania można Alistaira „utwardzić”, odblokowując tym samym najlepsze moim zdaniem zakończenie (po spotkaniu z Goldaną trzeba powiedzieć mu, że w tym świecie każdy musi liczyć na siebie i nie można być pizdą… czy jakoś tak).
Odejdzie: spoiler
Morrigan

Komentarz: Pierwszy stały mag, który dołącza do naszej drużyny. Mimo że na początku jest ona głównie kontrolerem, niski poziom pozwala rozwinąć ją w dowolnym kierunku – od leczenia do zadawania obrażeń. Morrigan jest jednak strasznie wredna, złośliwa i nikczemna, nie nadaje się więc do „dobrych” drużyn. Można z nią także romansować (jest heteroseksualna) – zwróćmy uwagę, że mimo niskiego progu wejścia w ślimaka jest ona bardzo zaborcza i wyjątkowo nie lubi się dzielić.
Przyłączy się: W chatce Flemeth, po uratowaniu nas z Wieży Ishal.
Rasa i klasa: Człowiek Mag/Zmiennokształtny
Umiejętności: Zielarstwo II, Szkolenie bojowe II
Zaklęcia:
- Zawsze: Forma pająka, Uścisk zimy, Uderzenie umysłu, Klątwa podatności, Oszołomienie, Groza, Wyssanie życia
- Na wyższych poziomach: Błyskawica, Broń mrozu, Forma niedźwiedzia
Ekwipunek początkowy:
- Broń: Magiczny kostur
- Ubranie: Szaty Morrigan
- Akcesoria: Kamienna brosza
Prezenty:
- Czarny Grimuar (Wieża Kręgu), Grimuar Flemeth (Chata Flemeth, podczas wykonywania zadania Prawdziwy grimuar Flemeth), Złote lusterko (Orzammar, można je kupić u jednego z kupców)
- Wszelka cenna, kobieca biżuteria
Zadania:
- Prawdziwy grimuar Flemeth – uzyskiwany krótko po przekazaniu Morrigan Czarnego grimuaru.
- Rytuał Morrigan – tuż przed ostateczną bitwą z mrocznymi pomiotami.
Odejdzie: spoiler
Mabari

Komentarz: Najoryginalniejszy, a przy tym najwierniejszy towarzysz w grze. Ogara, co oczywiste, dotyczą nieco inne zasady niż innych towarzyszy: nie może chociażby nosić zwykłego ekwipunku i rozwijać standardowych talentów – w obu tych przypadkach ma do dyspozycji specyficzne przedmioty i zdolności. Jest to jednak jego największą wadą, jako że pozbawiony licznych premii z ekwipunku jest wyraźnie słabszy od ludzkich, elfich czy krasnoludzkich kompanów i raczej nie zagrzeje długo miejsca w naszej drużynie.
Przyłączy się: W drodze do Lothering, o ile oczywiście wcześniej go wyleczymy. Jeśli mu odmówimy, nadarzą się kolejne okazje, ale nie wiem kiedy, gdyż nigdy tego nie zrobiłem.
Rasa i klasa: Ogar mabari Wojownik
Umiejętności: Brak
Talenty:
- Zawsze: Zwiększona odporność, Warkot
Ekwipunek początkowy:
- Brak
Prezenty:
- Kości itp., aczkolwiek nastawienie mabari jest zawsze maksymalne
Zadania:
- Chory ogar mabari – jego ukończenie jest konieczne do późniejszej rekrutacji psa.
Odejdzie: Nigdy
Leliana

Komentarz: Pierwszy przyłączalny Łotrzyk, a przy tym typowa przedstawicielka tej klasy, w przeciwieństwie do Zevrana ma bowiem całkiem nieźle rozwinięte Zręczne ręce. Niestety, jest bazowo łuczniczką, a to gorszy z łotrowskich stylów walki – można to jednak przecierpieć, tym bardziej że bez modów SI nie potrafi celowo wykonywać ciosów w plecy. Ponadto, to oddana andastrianką, dlatego też stara się postępować etycznie, tak więc niezbyt pasuje do złych drużyn. Z Lelianą można także romansować (jest biseksualna).
Przyłączy się: W karczmie w Lothering, po pokonaniu kilku zbirów Loghaina.
Rasa i klasa: Człowiek Łotrzyk/Bard
Umiejętności: Kradzież kieszonkowa II (III na 8. i IV na 12. poziomie), Warzenie trucizn, Szkolenie bojowe II (III na 10. poziomie)
Talenty:
- Zawsze: Pieśń męstwa, Nieczysta walka, Zręczne ręce, Ulepszone narzędzia, Przyszpilający strzał, Szybki strzał.
- Na wyższych poziomach: Poniżej pasa, Druzgocący strzał, Odwrócenie uwagi, Okaleczający strzał, Ogień zaporowy, Pieśń odwagi, Biegłość w mechanice.
Ekwipunek początkowy:
- Broń: Sztylet
- Ubranie: Szaty Zakonu, Buty skórzane
- Akcesoria: Krąg Poszukiwaczy
Prezenty:
- Łaska Andrasty (Wioska Redcliff, Zachodni Las Brecilian, Elfie obcowisko), Satynowe buty (sprzedawane przez Starego Tegrina w losowym zdarzeniu na mapie), Uroczy bryłkowiec (można go kupić na Orzammarskim Kurzowisku, o ile Leliana jest w drużynie).
- Przedmioty związane z Zakonem i kultem Andrasty.
Zadania:
- Przeszłość Leliany – aktywowane przez losowe spotkanie na mapie, możliwe tylko gdy (1) mamy Lelianę w drużynie i (2) opowiedziała nam już ona o Marjolene (wymagane nastawienie powyżej 30). Podczas jego wykonywania można ją „utwardzić”, mówiąc jej, że jest taka sama, jak jej mentorka i nie powinna tego się tego wstydzić.
Odejdzie: spoiler
Sten

Komentarz: Drugi przyłączalny Wojownik, tym razem wyszkolony w użyciu broni dwuręcznej, który to styl walki jest niestety moim najmniej ulubionym. Inna (acz drobna) wada tego towarzysze to tylko jedna specjalizacja (jako jedyny nie ma żadnej na początku), za to zaletą jest najwyższa wśród kompanów Siła (dzięki której wcześniej ubierze najlepsze pancerze i weźmie najlepsze bronie). Pod względem moralności Sten może nie jest zły, ale dość bezwzględny, dlatego kiepsko pasuje na kompana dobrego Szarego Strażnika.
Przyłączy się: W Lothering, gdzie trzeba go uwolnić z klatki.
Rasa i klasa: Qunari Wojownik
Umiejętności: Szkolenie bojowe III, Sztuka przetrwania (I na 9. i II na 12. poziomie)
Talenty:
- Zawsze: Wielka siła, Groźba, Cios rękojeścią, Niezłomność, Rozbicie broni, Mocarny cios, Potężny zamach
- Na wyższych poziomach: Precyzyjne ciosy, Drwina, Oburęczna siła, Odwaga, Ogłuszające ciosy, Cios krytyczny, Druzgocące ciosy
Ekwipunek początkowy:
- Ubranie
Prezenty:
- Miecz Stena (jego odnalezienie jest celem zadania Miecz Beresaad)
- Obrazy i totem
Zadania:
- Uwięziony qunari – misja rekrutacyjna.
- Miecz Beresaad – uzyskiwane przy nastawieniu równym co najmniej 25.
Odejdzie: spoiler
Wynne

Komentarz: Druga czarodziejka dołączająca do naszej drużyny. W porównaniu do Morrigan jest dużo przyjemniejsza w obyciu, dlatego też o wiele bardziej nada się do dobrych drużyn. Niestety, wyższy poziom skutkuje wieloma predefiniowanymi zaklęciami, które oscylują głównie wokół leczenia i wzmacniania, trochę więc czasu minie, zanim Wynne przyda nam się w ofensywie. Na osłodę mamy jednak najlepszą magowską specjalizację w grze, wraz z kapitalnym Zbiorowym uzdrowieniem.
Przyłączy się: W Wieży Kręgu.
Rasa i klasa: Człowiek Mag/Uzdrowiciel dusz
Umiejętności: Zielarstwo, Taktyka II (III na 9. poziomie)
Zaklęcia:
- Zawsze: Magiczny pocisk, Zbiorowe uzdrowienie, Skalny pancerz, Uzdrowienie, Pobudzenie, Heroiczny atak, Aura heroizmu
- Na wyższych poziomach: Kamienna pięść, Regeneracja, Ożywienie, Trzęsienie ziemi, Masowa regeneracja, Glif paraliżu, Heroiczna obrona, Życiodajna osłona
Ekwipunek początkowy:
- Broń: Kostur zaklinacza
- Ubranie: Szaty starszego zaklinacza
- Akcesoria: Srebrny aron
Prezenty:
- Książki i zwoje + wino
Zadania:
- Żal Wynne – wymagane nastawienie powyżej 25.
Odejdzie: spoiler
Oghren

Komentarz: Ostatni już Wojownik w naszym teamie, tak samo jak Sten specjalizujący się w broni dwuręcznej. W porównaniu z qunari, jest on słabszy, ma za to wyższą Kondycję i Siłę woli, co przekłada się na większą żywotność i wytrzymałość. Poza tym, jest on prawdziwą beczką śmiechu (i alkoholu) i słusznie dzierży tytuł najzabawniejszego towarzysza w „Dragon Age”. Charakterologicznie, Oghren jest neutralny i można go wpasować zarówno w dobrą, jak i złą drużynę.
Przyłączy się: W Orzammarze, tuż przed naszą wyprawą na Głębokie Ścieżki.
Rasa i klasa: Krasnolud Wojownik/Berserker
Umiejętności: Szkolenie bojowe IV, Taktyka I (II na 12., III na 15. i IV na 18. poziomie)
Talenty:
- Zawsze: Wielka siła, Groźba, Odwaga, Szał, Odporność, Cios rękojeścią, Niezłomność, Rozbicie broni, Druzgocące ciosy, Mocarny cios
- Na wyższych poziomach: Rozbicie pancerza, Opanowanie, Śmiercionośny cios, Ogłuszające ciosy, Potężne zamachy, Oburęczna siła, Dobijający cios, Krytyczny cios, Oburęczny zamach
Ekwipunek początkowy:
- Broń: Topór bojowy
- Pancerz: zestaw Krasnoludzkiej zbroi płytowej
- Akcesoria: Ostatni łyk przed rowem
Prezenty:
- Alkohole (z wyjątkiem wina)
Zadania:
- Patronka swego rodu – nie jest to stricte quest Oghrena, nawet nie musimy go na niego brać, ale że dotyczy jego żony, to wicie-rozumicie.
- Dawna sława Oghrena – wymagane nastawienie powyżej 30.
Odejdzie: spoiler
Zevran

Komentarz: Drugi z napotkanych Łotrzyków, a przy tym ten towarzysz, za którego usługi najłatwiej podziękować – okoliczności jego poznania są… oryginalne. Niestety, przynajmniej dopóki nie nauczymy go Zręcznych rąk (i ich nie wymaksujemy), będzie mniej użyteczny niż Leliana, mimo że o wiele lepiej niż ona nadaje się na kompana złych postaci (przez co sam miałem zwykle na niego najmniejszy wpływ ze wszystkich RPC). Ponadto, styl walki dwiema broniami jest zasadniczo lepszy niż strzelectwo. Z Zevranem można także romansować (jest biseksualny).
Przyłączy się: Po wykonaniu dwóch głównych zadań spotkamy go podczas podróży po mapie.
Rasa i klasa: Elf Łotrzyk/Skrytobójca
Umiejętności: Warzenie trucizn III, Szkolenie bojowe II (III na 8., IV na 10. poziomie), Taktyka (I na 12. poziomie)
Talenty:
- Zawsze: Znak śmierci, Nieczysta walka, Poniżej pasa, Zabójcze uderzenie, Kamuflaż, Skryte używanie przedmiotów, Zamach dwiema broniami, Grad ciosów
- Na wyższych poziomach: Pęd, Walka dwiema broniami, Instynkt zabójcy, Kamuflaż w walce, Wykorzystanie słabości, Uchylanie, Wprawa z dwiema broniami
Ekwipunek początkowy:
- Broń: Długi miecz, Sztylet kruków, Antiviański długi łuk
- Pancerz: zestaw Zbroi skórzanej
- Akcesoria: Pas z wielu metali
Prezenty:
- Antiviańskie skórzane buty (wioska Haven), Dalijskie rękawice (Zachodni Las Brecilian)
- Sztabki cennych metali
Zadania:
- Zjazd Możnych – podczas jego wykonywania napotkamy pewną osobę z przeszłości Zevrana; stanie się to niezależnie od tego, czy jest on akurat w aktywnej drużynie (jeśli nie, dołączy do niej w trakcie konwersacji).
Odejdzie: spoiler
Shale
Komentarz: Towarzyszka z DLC „Kamienny Więzień”. Podobnie jak ogar mabari, znacznie różni się mechanicznie od innych Wojowników – zamiast talentów walki bronią posiada specjalne tryby, które zwiększają jej niektóre współczynniki kosztem innych; osobiście najczęściej używałem Kamiennego serca (tryb defensywny, idealny do zastąpienia nią tarczownika). W walce sprawuje się całkiem nieźle, ale moim zdaniem gorzej niż typowy woj, ma jednak bardzo ciekawą osobowość i pasuje tak do dobrych, jak i nieco mniej dobrych drużyn.
Przyłączy się: W wiosce Honnleath, kiedy poznamy ożywiajace ją zaklęcie. Wymaga DLC „Kamienny Więzień”.
Rasa i klasa: Golem bojowy Wojownik
Umiejętności: Brak
Talenty:
- Zawsze: Wielka siła, Groźba, Precyzyjne ciosy, Drwina, Druzgocące ciosy, Grzmotnięcie, Wstrząs, Kamienne serce, Ryk
- Na wyższych poziomach: Mistrzostwo kamienia, Miotanie głazów, Kamienna aura, Wewnętrzna siła, Ryk kamienia, Więzy ziemi
Ekwipunek początkowy:
- Brak
Prezenty:
- Kamienie szlachetne
Zadania:
- Kamienny więzień – misja rekrutacyjna.
- Wspomnienia golema – dostępny wyłącznie po odnalezieniu Kowadła Pustki podczas wykonywania zadania Patronka swego rodu.
Odejdzie: spoiler
Sekretny Towarzysz Loghain Mac’Tir pokaż spoiler

Komentarz: Tak jest, jeśli odpowiednio zachowamy się na Zjeździe Możnych, nasz uprzedni wróg przyłączy się do naszej drużyny, w której zastąpi Alistaira. Podobnie jak on, Loghain jest szkolony w walce bronią i tarczą, ale przez późne przyłączenie się i dziwny automatyczny rozkład atrybutów jego Siła będzie bardzo niska – na szczęście ma on własny pancerz, więc da się to przeboleć. W normalnej sytuacji raczej bym go nie polecał, ale tylko przyłączając go można dojść do najlepszego moim zdaniem zakończenia (o ile Alistair został wcześniej utwardzony).
Przyłączy się: Na zjeździe możnych, jeśli odpowiednio rozegramy sytuację po pojedynku z Loghainem, to jest oszczędzimy go (nie możemy więc wystawić Alistaira jako czempiona) i albo poprzemy Anorę, albo przekonamy ją i utwardzonego Alistaira do małżeństwa.
Rasa i klasa: Człowiek Wojownik/Czempion
Umiejętności: Brak danych
Talenty:
- Zawsze: Okrzyk bojowy, Zbiórka, Motywacja, Przewaga, Wielka siła, Groźba, Odwaga, Precyzyjne ciosy, Drwina, Przerwanie, Doskonałe ciosy, Cios tarczą, Uderzenie tarczą, Obezwładnienie, Natarcie, Blok tarczą, Zasłona tarczą, Taktyka z tarczą, Mistrzostwo tarczy.
Ekwipunek początkowy:
- Broń: Długi miecz
- Pancerz: zestaw Zbroi znad rzeki Dane, Tarcza Loghaina
- Akcesoria: Granice do ustalenia
Prezenty:
- Mapy
Zadania:
- Zjazd możnych – misja rekrutacyjna.
Odejdzie: spoiler
Opinie