Bronie nowoczesne wykorzystują science-fictionową część franczyzy „Wizardry 8” – znajdziemy tu pistolety, blastery i inne cuda techniki, których w klasycznym fantasy nie uświadczymy. Mimo ich skomplikowania, nie są one ani lepsze, ani gorsze niż inne kategorie oręża, ale za to rzadziej znajdowane i zwykle trzeba trochę poczekać, aż będziemy mogli położyć na nich łapki. Specjalnym rodzajem broni nowoczesnej jest Wielopał wynalazcy i to właśnie od niego zaczniemy.
Wielopał
Wielopał jest specjalną bronią wynalazcy, czymś w rodzaju podkręconego technologicznie karabinu lub strzelby. Oręż ten ma na wyposażeniu każdy majsterkowicz, a jeśli czyjaś klasa zostanie na takową zmieniona, giwera pojawi się w jego ekwipunku. Co kilka poziomów (zwykle dwa) wynalazca ulepsza swój wielopał, dodając do niego nowe funkcjonalności, co usprawnia podstawowe statystyki broni, pozwala wykorzystywać w niej nowe rodzaje amunicji i daje szansę na wywołanie kolejnych efektów.
Poziom | Inicjatywa | Celność | Amunicja | Efekty ataku | 1. | -3 | -2 | kamyki, kule muszkietowe | 3. | -2 | -1 | strzałki | 5. | -1 | -1 | oślepienie 5% | 7. | -1 | +0 | sztylety do rzucania | 9. | +0 | +0 | oślepienie 10% | 11. | +1 | +0 | nokaut 5% | 13. | +1 | +1 | dodatkowy strzał w każdym ataku | 16. | +2 | +1 | strzały i bełty | 18. | +2 | +2 | zabójstwo 1% | 21. | +3 | +3 | 23. | +4 | +3 | zabójstwo 2% | 26. | +4 | +4 | nokaut 10%, uśpienie 1%, paraliż 1%, trucizna 1%, zły urok 1%, choroba 1%, przerażenie 1%, wyssanie PŻ 1%, wyssanie PW 1%, wyssanie PCZ 1%, mdłości 1%, obłęd 1% |
---|
Wielopał to generalnie bardzo dobra broń, ale trzeba wiedzieć, czego po niej oczekiwać. Przede wszystkim, przez dużą część gry nie zadaje on dużych obrażeń, nie ma więc co się spodziewać, że wynalazca będzie miał jakąś wielką liczbę fragów na swoim koncie. Większość rodzajów amunicji, których może używać we wczesnej i środkowej fazie gry, powoduje niewielkie lub średnie rany, a dodatkowo ani umiejętność Nowoczesnej broni, ani wysoka Siła nie zwiększają tej liczby – po rozszerzeniu listy pocisków o strzały i bełty sytuacja ulega znacznej poprawie, ale wciąż wynalazca zadaje mniejsze obrażenia niż np. łowca. Prawdziwa moc opisywanej giwery tkwi w nakładaniu statusów – dzięki temu, że umiejętności obsługi broni wzrastają najszybciej w grze, a od 13. poziomu mamy powtarzacz (dodatkowy strzał), względnie wcześnie dorobimy się czterech strzałów na rundę i oślepiacz, ogłuszacz oraz dodatkowe efekty amunicji (a nawet głupie kamienie dają szanse na nokaut) będą miały wiele okazji do zadziałania. Jeśli więc przyznamy, że rolą wynalazcy nie jest zabijanie (przynajmniej wielopałem), a wyłączanie wrogów z walki, nie będziemy mieli powodów do narzekań.
Pistolety
Użytkowanie: Jednoręczna broń podstawowa o dalekim zasięgu dla Woj/Lor/Wal/Łow/Wyn/Bar (także Duszka).
Pistolet
Obrażenia 1 – 12; Trafienie -1; Inicjatywa -4.
Efekty: Przy trafieniu – nokaut 4%.
Użytkowanie: Wymaga Zręczności 30. Potrzebuje kul muszkietowych jako amunicji.
Lokalizacja: Daje nam go Rattus Rattus (Szczurołak na Drodze Arnika-Trynton), jeśli zgodzimy się napaść dla niego na bank.
Komentarz: Broń stworzona tylko po to, by zaprezentować nam tę kategorię. Zadaje obrażenia gorsze niż dowolny łuk czy kusza, a ogłusza nie lepiej niż zwykły kamyk. Jeśli nie nastawiamy się na broń nowoczesną, jest do wyrzucenia (czytaj sprzedania) – w innym razie posłuży nam za sprzęt treningowy, ale będzie to uciążliwe.
Muszkiet
Obrażenia 1 – 24; Trafienie +0; Inicjatywa +0.
Efekty: Przy trafieniu – zabójstwo 2%.
Użytkowanie: Potrzebuje kul muszkietowych jako amunicji.
Lokalizacja: Można go kupić u Kunara, znaleźć w Górnych Grotach Góry Gigas bądź w domku Umpani na Drodze do Arniki (w obu przypadkach jest ukryty) oraz ukraść bądź złupić Burzowi albo niektórym Umpani.
Komentarz: Dużo lepsza broń niż standardowy pistolet, także ze względu na fajniejszy (acz rzadszy) efekt trafienia. Wadą jest wysoka rozpiętość obrażeń.
Garłacz
Obrażenia 2 – 48; Trafienie +0; Inicjatywa -2.
Efekty: Przy trafieniu – zabójstwo 5%.
Użytkowanie: Nie dla Łotrzyka, Wynalazcy ani Duszka. Potrzebuje kul muszkietowych jako amunicji.
Lokalizacja: Można go kupić u Kunara albo ukraść bądź złupić niektórym Umpani.
Komentarz: Zdecydowanie najlepszy rodzaj pistoletu, dwa razy skuteczniejszy niż Muszkiet. Trzeba się nań wykosztować albo mieć szczęście przy kradzieży, ale jest tego warty – o ile mamy duży zapas kul. Jedyną wadą jest duża rozpiętość obrażeń, ale maksymalne są na tyle wysokie, że warto zaryzykować.
Kule muszkietowe
Obrażenia 1 – 6; Trafienie +0; Inicjatywa +0.
Użytkowanie: Amunicja do pistoletów.
Lokalizacja: Można je znaleźć, kupić (Kunar) bądź ukraść na terenach Umpani. Sprzedaje je także Burz, ale zawsze ma tylko jedną paczkę.
Komentarz: Niech cię nie zwiedzie niska wartość obrażeń – wykorzystuje ją jedynie Wielopał, pistolety korzystają z własnych wartości. Występują w zasadzie tylko w jednym miejscu w grze (bo komu chciałoby się biegać do Klasztoru), stąd jeśli chcemy się bawić w broń nowoczesną trzeba za każdą bytnością u Umpani robić ich spory zapas.
Blastery
Użytkowanie: Jednoręczna broń podstawowa o dalekim zasięgu dla wszystkich profesji i ras.
Tajemniczy promień
Obrażenia 4 – 12 (podwójne androidom); Trafienie +0; Inicjatywa +1.
Lokalizacja: Losowo przy martwych duchach na Płyciznach Bayjin i w samym Bayjin.
Komentarz: Bardzo rzadko (ja np. nie miałem go ani razu) trafiająca się broń. Żałować za bardzo nie ma czego, bo nie zadaje wysokich obrażeń ani nie ma innych ciekawych właściwości. Zaletą jest to, że każdy może używać, ale jeśli ktoś nie może rozwijać Nowoczesnej broni, to lepiej, by tego nie robił.
Fazer pogranicznika
Obrażenia 3 – 30; Trafienie +0; Inicjatywa +0.
Efekty: Przy trafieniu – zabójstwo 5%.
Użytkowanie: Tylko dla Woj/Lor/Wal/Łow/Łot/Wyn.
Lokalizacja: Losowo przy martwych duchach na Płyciznach Bayjin i w samym Bayjin, a także losowo przy zwłokach Jan-Ette.
Komentarz: Kolejna broń, którą znam tylko ze słyszenia. Dużo lepsza od poprzedniej, ale i z ograniczoną listą użytkowników. Można rozważyć, jednak Garłacz jest lepszy (przy czym Fazer można sobie zostawić na okoliczność braku kul).
Superpaka
Obrażenia brak; Trafienie +0; Inicjatywa +0.
Użytkowanie: Amunicja do blasterów.
Lokalizacja: Kradzione od Anny bądź He’Li; znajdowane w Tunelach Kopalni, Bagnach (plaża) i w Bayjin (zwłoki Jan-Ette).
Komentarz: Niby amunicja do blasterów, ale te strzelają nawet bez niej – przynajmniej tak słyszałem, bo sam nie miałem okazji sprawdzić. Jeśli to prawda, to jest to przedmiot kompletnie bez sensu, nadający się tylko do sprzedania.
Ogniomioty
Użytkowanie: Jednoręczna broń podstawowa o dalekim zasięgu dla wszystkich profesji i ras.
Wyrzutnia rakiet
Obrażenia specjalne; Trafienie +1; Inicjatywa -6.
Użytkowanie: Potrzebuje rakiet jako amunicji.
Lokalizacja: Otrzymujemy ją podczas szkolenia strzeleckiego u Umpani.
Komentarz: Dziwna to broń. Strzały z niej wywołują efekt podobny do kuli ognia, na dodatek nawet jeśli nie trafimy w cel, wybuch może nastąpić gdzie indziej i i tak go zranić. Sam używam Rakietnicy tylko po to, by zakończyć szkolenie, ale jeśli widzisz inne dla niej zastosowania, to się nie krępuj.
Rakiety
Obrażenia 3 – 18; Trafienie +0; Inicjatywa -0.
Użytkowanie: Amunicja do Wyrzutni rakiet.
Lokalizacja: Można je znaleźć, kupić (Kunar) bądź ukraść na terenach Umpani. Kilka sztuk otrzymamy także przy rozpoczęciu szkolenia strzeleckiego.
Komentarz: Pociski do rakietnicy i tyle – więcej informacji w komentarzu do niej.
Miotacz ognia
Obrażenia brak; Trafienie +1; Inicjatywa -6.
Efekty: Aktywowane – Ognista burza (moc 1, 2-10 ładunków).
Użytkowanie: Przedmiot dodatkowy nie dla Maga.
Lokalizacja: Dolne Urwisko Martena, przy zwłokach zwiadowców Umpani.
Komentarz: Nie jest to broń, a inny przedmiot magiczny, taki jak proszek czy tix – wymaga jednak umiejętności obsługi Nowoczesnej broni, więc opisuję go tutaj. Nigdy go nie użyłem, a to dlatego, że Ognistą burzę na 1. poziomie mocy uznaję tylko za niewiele znaczącą ciekawostkę – nikt jednak nie broni, byś przed sprzedażą wykorzystał te parę ładunków. Co ciekawe, w plikach gry można znaleźć amunicję o nazwie zbiornik z paliwem, co pozwala podejrzewać, że Miotacz miał w pierwotnym planie działać zupełnie inaczej.
Opinie