W Star Wars RPG dostępnych jest pięć klas określonych jako podstawowe – postać, która posiada jedną z nich, nazywana jest bohaterem. W przeciwieństwie do zwyczajnych osób, bohaterowie posiadają wiele specjalnych zdolności, które czynią ich wyjątkowymi. Klasę swojej postaci musisz wybrać na 1. poziomie, a dostępne opcje to: dostojnik, Jedi, łajdak, zwiadowca lub żołnierz. (W późniejszym czasie możesz dodawać swojemu bohaterowi nowe klasy, stając się postacią wieloklasową.)
Wybór klasy
| Dostojnik | Jedi | Łajdak | Żołnierz | Zwiadowca |
Premie z klasy i poziomu
Bazowa premia ataku
Podana w tabeli klasy, zależy od jej poziomu. Dodaje się ją do testów ataku.
Jeśli postać ma więcej niż jedną klasę, dodaj do siebie bazowe premie ataku każdej z nich, by określić bazową premię ataku postaci.
Premia do obrażeń
Postać zadaje atakami wręcz i dystansowymi dodatkowe obrażenia równe połowie swojego poziomu.
Obrony
Refleks: 10 + poziom bohatera lub premia z pancerza + modyfikator ze Zręczności + premia z klasy + premia z naturalnego pancerza (jeśli występuje) + modyfikator z rozmiaru.
Wytrwałość: 10 + poziom bohatera + modyfikator z Kondycji + premia z klasy + premia z przedmiotu.
Wola: 10 + poziom bohatera + modyfikator z Rozsądku + premia z klasy.
Poziom bohatera
Poziom bohatera jest sumą poziomów we wszystkich klasach podstawowych i prestiżowych. Nie wlicza się do niego poziomu w klasie przeciętniaka i klasie bestii.
Klasowe premie do obron
Kiedy zdobywasz 1. poziom w klasie podstawowej, zyskujesz premie do obron przedstawione poniżej:
Klasa | Klasowe premie do obron |
---|---|
Jedi | +1 Refleks, +1 Wytrwałość, +1 Wola |
Dostojnik | +1 Refleks, +2 Wola |
Łajdak | +2 Refleks, +1 Wola |
Zwiadowca | +2 Refleks, +1 Wytrwałość |
Żołnierz | +1 Refleks, +2 Wytrwałość |
Premie z klasy się nie kumulują; do każdej obrony dodajesz tylko najlepszą premię ze wszystkich swoich klas.
Korzyści zależne od poziomu
Poziom postaci | PD | Atuty | Zwiększenia atrybutów |
---|---|---|---|
1. | 0 | 1. | |
2. | 1,000 | ||
3. | 3,000 | 2. | |
4. | 6,000 | 1., 2. | |
5. | 10,000 | ||
6. | 15,000 | 3. | |
7. | 21,000 | ||
8. | 28,000 | 3., 4. | |
9. | 36,000 | 4. | |
10. | 45,000 | ||
11. | 55,000 | ||
12. | 66,000 | 5. | 5., 6. |
13. | 78,000 | ||
14. | 91,000 | ||
15. | 105,000 | 6. | |
16. | 120,000 | 7., 8. | |
17. | 136,000 | ||
18. | 153,000 | 7. | |
19. | 171,000 | ||
20. | 190,000 | 9., 10. |
PD: Łączna liczba punktów doświadczenia wymagana do osiągnięcia danego poziomu.
Atuty: Wskazuje, na których poziomach postać otrzymuje kolejne atuty (w dodatku do tych wymienionych w tabeli klasy).
Zwiększenia atrybutów: Wskazuje, na których poziomach postać otrzymuje zwiększenia atrybutów. Na każdym z wymienionych może ona zwiększyć dwa z nich o 1 punkt każdy. Gracz wybiera, które to będą. Nie może on zastosować obu zwiększeń do tego samego atrybutu i są one permamentne.
Korzyści ze zwiększenia atrybutów działają wstecz. Przykładowo, jeśli zwiększysz Intelekt z 13 do 14, natychmiast zdobywasz nową umiejętność wyszkoloną i uczysz się nowego języka. Podobnie, jeśli Jedi posiadający dwa atuty Szkolenie w Mocy zwiększy swój Rozsądek z 13 do 14, zyska dwie nowe moce.
Postacie wieloklasowe: Dla postaci wieloklasowych wszystkie powyższe korzyści zależą od całkowitego poziomu postaci, nie poziomów poszczególnych klas.
Format opisu klas
Atrybuty
Ta sekcja informuje o tym, które atrybuty są najważniejsze dla danej klasy.
Punkty wytrzymałości
1.-poziomowa postać zaczyna z liczbą punktów wytrzymałości zależną od jej klasy:
Klasa | Początkowe punkty wytrzymałości |
---|---|
Dostojnik, łajdak | 18 + modyfikator z Kondycji |
Zwiadowca | 24 + modyfikator z Kondycji |
Jedi, żołnierz | 30 + modyfikator z Kondycji |
Liczba punktów wytrzymałości postaci zwiększa się za każdym razem, kiedy zdobywa ona nowy poziom. Typ używanej wtedy kości zależy od klasy, której poziom się zwiększa:
Klasa | Punkty wytrzymałości na poziom |
---|---|
Dostojnik, łajdak | 1k6 + modyfikator z Kondycji |
Zwiadowca | 1k8 + modyfikator z Kondycji |
Jedi, żołnierz | 1k10 + modyfikator z Kondycji |
Postać zawsze otrzymuje co najmniej 1 punkt wytrzymałości na poziom, niezależnie od wyniku rzutu i modyfikatora z Kondycji.
Tabela klasy
Tabela klasy zawiera następujące informacje:
Poziom: Poziom postaci w danej klasie.
Bazowa premia ataku: Bazowa premia ataku postaci.
Właściwości klasowe: Zdolności zależne od poziomu, czyli talenty i premiowe atuty.
Umiejętności klasowe
Kiedy gracz wybiera klasę swojej postaci, wybiera pewną liczbę umiejętności z jej listy umiejętności klasowych. Wspomniana liczba zależy od klasy:
Klasa | Liczba umiejętności wyszkolonych |
---|---|
Jedi | 2 + modyfikator z Intelektu |
Dostojnik | 6 + modyfikator z Intelektu |
Łajdak | 4 + modyfikator z Intelektu |
Zwiadowca | 5 + modyfikator z Intelektu |
Żołnierz | 3 + modyfikator z Intelektu |
Za każdym razem, kiedy postać zdobywa 1. poziom w nowej klasie, jej lista umiejętności klasowych rozszerza się, ale jedynym sposobem na naukę nowych umiejętności wyszkolonych po 1. poziomie jest dobranie atutu Wyszkolenie w umiejętności.
Postacie wieloklasowe
Podczas awansowania na poziomy postać może dodać sobie nową klasę. Wieloklasowość zwiększa wszechstronność postaci kosztem jej wyspecjalizowania.
Korzyści z klasy i poziomu
Generalnie zdolności postaci wieloklasowej są sumą zdolności wszystkich jej klas.
Poziom
Poziom postaci to łączna liczba jej poziomów. Wynika on z całości zdobytych PD i określa, kiedy otrzymywane są atuty i zwiększenia atrybutów. Poziom postaci to jej poziom w konkretnej klasie, jak podano w tabeli klasy. Dla bohatera jednoklasowego jego poziom postaci i poziom klasy są równe.
Korzyści z poziomu postaci
Poniższe korzyści postaci wieloklasowej wynikają z jej poziomu postaci:
- PD wymagane do osiągnięcia następnego poziomu.
- Obrony.
- Atuty.
- Zwiększenia atrybutów.
Korzyści z poziomu klasy
Poniższe korzyści postaci wieloklasowej wynikają z jej poziomu klasy:
- Punkty wytrzymałości. Z każdym zdobytym poziomem rośnie liczba punktów wytrzymałości postaci. Używana kość wytrzymałości zależy od właśnie awansowanej klasy; do rzutu każdą z nich stosuje się modyfikator z Kondycji.
- Klasowe premie do obron. Jeśli dotyczą one jednej obrony, nie kumulują się ze sobą.
- Umiejętności. Postać wieloklasowa nie otrzymuje nowych umiejętności wyszkolonych, ale lista jej umiejętności klasowych rozszerza się o listę umiejętności klasowych każdej nowej klasy. Kiedy dobiera ona atut Wyszkolenie w umiejętności, może wybrać dowolną z nich.
- Atuty początkowe. Za każdym razem, kiedy postać wybiera nową klasę, dobiera także jeden z jej atutów początkowych, a pozostałe może dobierać jako atuty premiowe.
- Talenty. Muszą one zostać wybrane z drzewka talentów właśnie awansowanej klasy, o ile jest ona do nich uprawniona na tym poziomie.
- Atuty premiowe. Muszą one zostać wybrane z listy atutów premiowych właśnie awansowanej klasy, o ile jest ona do nich uprawniona na tym poziomie.
Dodawanie nowej klasy
Kiedy jednoklasowa postać zdobywa nowy poziom, może zwiększyć poziom swojej obecnej klasy lub wybrać inną na 1. poziomie. Zyskuje wtedy jej bazową premię ataku, klasowe premie do obron i umiejętności klasowe, jak również odpowiednią liczbę punktów wytrzymałości i talent powiązany z nową klasą. Nie otrzymuje jednakże następujących korzyści:
- Atutów początkowych (jedynie jeden z nich).
- Zmaksymalizowanych, potrojonych punktów wytrzymałości z pierwszej kości.
- Początkowych kredytów.
Zdobywanie poziomów
Ilekroć wieloklasowa postać zdobywa nowy poziom, zwiększa poziom jednej z już posiadanych klas o 1 lub wybiera nową na 1. poziomie. W obu przypadkach uzyskuje wszystkie odpowiednie korzyści: więcej punktów wytrzymałości, lepszą bazową premię ataku, lepsze wartości obron, zdolności klasowe takie jak talenty lub atuty premiowe.
Opinie